Toyota Starlet новинки на российском рынке

Oct. 01, 1984

Toyota’s Small Passenger Car

TOYOTA MOTOR CORPORATION announced that its small passenger car, the new Starlet, will be released on the domestic market October 1.

The new Starlet is a two-box car developed along an entirely new concept of the basic «High Compact and Sporty» theme. The new Starlet is Toyota’s response to the growing demand in the popular and rapidly diversifying two-box car market for cars with individuality, high performance, and fuel efficiency.

The external appearance of the new Starlet features the smooth egg-shaped «Oval Flush Form» that wraps the spacious cabin and the compact engine compartment in flowing curves. This, together with a wide tread, achieves fine aerodynamic characteristics. These features also provide a sporty and functional style.

The 2E-12-valve engine (3-valves per cylinder x 4 cylinders) is a new engine that was developed exclusively for the new Starlet. Toyota’s unique 3-valve cylinder design means efficient air intake, and the twin squish-type combustion chamber means efficient combustion. The new engine boasts the lowest fuel consumption figures among popular-size cars as well as outstanding performance for its class.

Other major features such as FWD (front-wheel drive) and a fine-tuned suspension give the new Starlet top-ranking performance in cabin comfort, handling and driving stability among popular-size two-box cars.

The cabin is 30 mm longer, 40 mm wider and 60 mm higher compared to previous model, making the most of the FWD design and creating a comfortably spacious cabin.

The luggage area is larger, too, because the fuel tank has been located under the rear seat to lower the luggage compartment floor by 70 mm.

Introduced below are the new Starlet’s main features

2E-ELU TYPE ENGINE

Downloads (Images)

Toyota Starlet первого поколения

Серийное производство компактного автомобиля Toyota Starlet с кузовами двухдверный седан и трехдверный хэтчбек было запущено в 1973 году. Он оснащался моторами объемом 1 л или 1,2 литра.

Тойота Старлет 2 поколение

Хэтчбек Toyota Starlet второго поколения (1978-1984)

В 1978 году произошла первая смена поколения. Обновленные хэтчбеки и универсалы Starlet (седан исчез из модельного ряда) получили известность не только в Японии, но и в других странах, эта модель экспортировалась даже в США.

Тойота Старлет 3 поколение

Хэтчбек Toyota Starlet первого поколения (1987-1989)

Хэтчбек Toyota Starlet третьего поколения, дебютировавший в 1984 году стал переднеприводным (у предыдущих версий был задний привод). Устаревшие двигатели были заменены на новые серий 1E и 2E объемом 1 и 1,3 литра, была и модификация с турбонаддувом.

Тойота Старлет 4 поколение

Хэтчбек Toyota Starlet первого поколения (1989-1996)

В 1989 году был представлен четвертый Startlet. Гамма силовых агрегатов пополнилась моторами серии 4E, атмосферным и наддувным. Также для японского рынка предлагалась версия с полным приводом.

Отзывы про Тойота Старлет

Тойота Старлет 5 поколение

Хэтчбек Toyota Starlet первого поколения (1996-1999)

Toyota Starlet последнего, пятого, поколения выпускалась с 1996 года. Кроме бензиновых, на автомобиль стали ставить и дизельные моторы. В 1999 году на смену «Старлету» пришел хэтчбек Toyota Yaris.

Модельный ряд Тойота

Также слегка отличается список оборудования, а в остальном такой хэтч Тойоты в целом повторил другого близнеца исходной «пятидверки» Suzuki.

С 1973 по 1999 годы под именем Toyota Starlet выпускали простенький хэтчбек (в 80-х еще был универсал), та модель успела сменить пять поколений. А в 2020 году это название возродили для клона Suzuki Baleno – такой автомобиль продают в Африке. Любопытно, что у «пятидверки» Suzuki есть еще один близнец, и тоже под маркой Toyota: в Индии это Glanza (в строю с 2019-го). К слову, производство всех трех моделей ведется на индийском заводе Maruti Suzuki. В феврале текущего года исходный Baleno пережил довольно существенный рестайлинг, в марте обновили и Glanza. И вот очередь Toyota Starlet.

Внешне африканский хэтч изменился так же, как версия для Индии. Ну а если сравнивать с Suzuki Baleno, то обе «пятидверки» Тойоты в плане дизайна экстерьера отдалились от исходника: если прежде Starlet и Glanza отличались лишь наличием пары блестящих плашек на радиаторной решетке, то отныне у хэтчей Toyota оригинальные и сама решетка, и передний бампер, плюс в фарах сплошные диодные полоски ходовых огней вместо L-образных элементов у рестайлингового Baleno. Впрочем, сзади Starlet и Glanza по-прежнему копируют Suzuki, то есть у фонарей тоже появились дополнительные секции.

Смотрите также:   Обзор toyota fortuner

Внутри оба хэтчбека Toyota также остались клонами Baleno, разница лишь в цветах материалов отделки. Из нового по сравнению с дореформенными машинами – передняя панель, рулевое колесо и мультимедийная система (экран теперь «парит»). Но камеры кругового обзора Starlet, в отличие от Glanza и хэтча Suzuki, не достались – у такой «пятидверки» лишь камера заднего вида. В остальном же список оборудования совпадает: например, у топ-версии еще имеются круиз-контроль, боковые подушки и шторки безопасности («в базе» — два эйрбэга).

Индийские Suzuki Baleno и Toyota Glanza сохранили бензиновый четырехцилиндровый «атмосферник» 1.2 (90 л.с.), в строю осталась и пятиступенчатая «механика», а вот на смену вариатору пришла простенькая роботизированная коробка с одним сцеплением. У Starlet же изначально был другой двигатель, и теперь его заменили: вместо «атмосферника» 1.4 (92 л.с., 130 Нм) обновленный хэтч имеет более мощную атмосферную же «четверку» 1.5 (105 л.с., 138 Нм). Коробки прежние – 5МТ или классический четырехступенчатый «автомат». Как и у машин для Индии, у Starlet также перенастроили подвеску.

В ЮАР цены уже объявлены: за рестайлинговый хэтчбек Тойоты там просят примерно 14 300 – 19 800 долларов. Между тем обновленный Suzuki Baleno еще только готовится к премьере в этой стране, и он тоже получит мотор 1.5 (дореформенный африканский хэтч также оснащается «атмосферником» 1.4).

Aug. 19, 1982

With Newly Developed Fuel Stingy 4K-II EFI Engine

TOKYO―TOYOTA MOTOR CORPORATION today released a remodeled version of the popular-size Starlet passenger car for nationwide sale in Japan. The new Starlet is available in vans (commercial-use oriented station wagons) and 3-door and 5-door sedans.

The Starlet has been praised both at home and abroad for responding in full to the needs of today’s drivers for uncompromising fuel efficiency. Unit sales have registered impressive growth in every year since the series was remodeled as a two-box car in 1978.

The most recent minor model change features Japan’s first 1.3 liter engine with electronic fuel injection, an addition which adds new luster to the highly regarded 4K-II engine series’ reputation for power and economy. This new powerplant is combined with a rich array of innovative new features both inside and out, carefully selected to appeal especially to women and younger drivers.

STARLET Si 3-door (E-KP61-PGMSE)

The models described in this release are available only in Japan.

Major Specifications

Даже у хорошо знакомых в России брендов есть модели, о которых практически никто в РФ не знает. Так, в Южно-Африканской Республике продается хэтчбек Toyota Starlet 2022. Данный автомобиль пользуется там довольно большим спросом, и поэтому производитель решил его обновить.

В первую очередь стоит отметить, что Toyota Starlet является копией другого «японца» — Suzuki Baleno, который также недавно получил рестайлинг. К слову, почти все корректировки Starlet повторяют внесенные модернизации для его «собрата» от другой марки. Однако есть и уникальные элементы дизайна.

Так, у обновленного хэтчбека Toyota Starlet появилась оригинальная решетка радиатора в семейном стиле бренда. Речь идет о небольшом углублении между оптикой, в которое интегрирована хромированная вставка с логотипом бренда по центру. Ниже находится массивный пластиковый бампер с сетчатым наполнением и двумя круглыми отсеками с «противотуманками» по краям. Профиль обращает на себя внимание выштамповкой, подчеркивающей нижнюю часть, хромированными ручками, а также стильными дисками. Матричный рисунок передних фар и задних фонарей отличается оформлением от стилистики Suzuki Baleno.

Салон автомобиля практически полностью повторяет дизайн обновленной версии «брата близнеца». Starlet также получил «плавающий» дисплей мультимедийного комплекса и многофункциональный руль с анатомическими отливами. Модуль управления климатической системой выведен отдельно. Приборная панель у машины может быть исключительно аналоговой. Хэтч «попрощался» со своим старым 1.4-литровым мотором. На его место встал полуторалитровый атмосферный двигатель, который развивает максимальную производительность в 105 лошадиных сил (138 Н*м крутящего момента). В Южно-Африканской Республике обновленный Starlet предлагают от 820 тысяч в пересчете на российскую валюту.

Смотрите также:   Infiniti Q30 1.6t

Компания Toyota представила новый компактный хэтчбек Starlet, предназначенный для африканского рынка.

Как отмечает «Авторевю», это имя уже использовалось японской маркой прежде: пять поколений хэтчбека Toyota Starlet выпускались с 1973 до 1999 года. Те машины продавались на рынках Японии, других стран Азии, Европы и Америки, но с тех пор название порядком подзабылось.

На смену «Старлету» последнего поколения (на фото) пришёл хэтчбек Toyota Yaris

А теперь, спустя два десятка лет, «Старлет» возвращается. В середине сентября новинку, выпуск которой организуют в Индии, начнут продавать в ЮАР, позже — ещё в полусотне стран африканского континента.

Правда, по-настоящему новой эту модель вряд ли можно назвать. Дело в том, что африканская Toyota Starlet — это точная копия хэтчбека Toyota Glanza для индийского рынка, который, в свою очередь, полностью аналогичен автомобилю Suzuki Baleno образца 2015 года, отличаясь от него лишь эмблемами и некоторыми элементами декора.

Новый Starlet будет позиционироваться как современная, но простая и относительно доступная машина, поэтому у него не будет ни турбомоторов, ни роботизированных трансмиссий. Африканским покупателям предложат автомобили с проверенным бензиновым двигателем Suzuki K14B объёмом 1,4 литра (92 л. с.), работающим в паре с пятиступенчатой механикой или четырёхступенчатым автоматом.

Цены на машину пока не объявлены

Превращение «Сузуки» в «Тойоту» — это очередной этап сотрудничества японских компаний, начавшегося в 2018 году. Ещё одним примером «обмена» моделями стал запуск нового кроссовера Suzuki Across, скопированного с «Тойоты РАВ4».

Темы: Toyota Toyota Starlet Африка

Dec. 26, 1995

First Car in Its Class Produced in Japan With ABS as Standard

Tokyo―TOYOTA MOTOR CORPORATION announced today the fully remodeled Starlet, designed as the next century’s basic passenger car and incorporating top-level safety features, high fuel efficiency, and value for money in a simple style. The Starlet series of models comprises the Reflet (French for luster) and the Glanza (from the German word «glanz» meaning brightness).

The new face on the Starlet includes new headlights, a revised bumper and chrome surrounds on the foglights.

Since its local  introduction in 2020 , the Starlet has proved a successful import for Toyota SA. It has often ranked as Toyota’s second-best-selling vehicle (behind the Hilux) and shows there’s still demand for an entry-level hatchback in SA!

The facelifted model remains a rebadged version of the Suzuki Baleno and features a revised front end, with more chrome detailing and new-look headlamps. Similar treatment is given to the rear end, where new taillight clusters are linked by a chrome strip. The Starlet appears to be a much bigger car from the front (one that would compete with, say, a Volkswagen Golf), but when you look at the Toyota in profile it’s apparent that its size is more comparable with that of a Polo.

The most notable change is under the bonnet, where the 1.4-litre petrol engine has been replaced with a more powerful 1.5-litre petrol motor. The gearbox options remain either a 5-speed manual or a 4-speed automatic transmission.

In terms of infotainment upgrades, a 7-inch touchscreen system is now standard on Xi and Xs derivatives, while the top-spec Xr gains a bigger (9-inch) unit. Both systems are compatible with Apple Carplay and Android Auto.

What’s more, additional safety features have been fitted to all versions of the Starlet – all told, it’s a comprehensively improved offering that will have segment favourites, such as the Polo Vivo, looking over their shoulders.

The new Starlet engine

More power and torque from a 1.5-litre engine.

One of the complaints buyers levelled at the pre-facelift Starlet was that it didn’t have enough performance. Toyota (or is that Suzuki?) has duly responded by installing a bigger (1.5-litre) engine, which is the same unit used in the Urban Cruiser and Suzuki Vitara Brezza. That means the Starlet now has 9 kW more power (77 kW) and 8 Nm more torque (138 Nm). It may not sound like a lot, but it’s more than a 10% increase in power and a little less than that in terms of peak torque.

The fuel economy has taken a slight hit as a result of the enlarged-capacity engine, but only by around 0.2 L/100 km, which is a fair result, I’d say. Claimed efficiency is between 5.4- and 5.7 L/100 km.

Смотрите также:   Nissan 370 – спорткар

The new engine feels perky in the Starlet and, like most Japanese naturally aspirated engines, it’s happy to rev and really starts to get into its stride when the revs climb above 4 000 rpm. Most buyers are likely to keep the revs well below that mark in the interest of achieving optimal fuel efficiency. Speaking of which, the Toyota would be even more frugal if its maker endowed it with a 6th gear, especially when driving longer routes and cruising on the freeway at around 120 kph.

Still, fuel efficiency is good – even without the additional gear – and during our short drive in the new Starlet, we saw an indicated 6.9 L/100 km. A buyer with a “lighter right foot” could easily return somewhere in the low 6 L/100 km range.

What’s the Starlet like to drive?

The side profile shows its proportions are smaller than it initially looks from the front.

For a start, the Starlet’s bodyshell has been modified to improve its rigidity and stiffness. What’s more, changes have been applied to the rear torsion beam to improve handling, while the suspension features 20 mm more travel, which Toyota claims leads to improved ride comfort. All derivatives also have 10 mm wider tyres than their predecessors, which will improve grip levels in all atmospheric conditions.

The Western Cape’s major roads are generally well-maintained and the evaluation route encompassed some particularly smooth stretches of tarmac. The Starlet’s ride quality is comfortable – very absorbent. The steering is on the lighter side and there’s a fair amount of body roll when you corner at anything more than a snail’s pace. Still, the Starlet’s target clientele probably won’t be bothered by its handling characteristics, but WILL appreciate its comfortable ride and quiet cabin.

The 4-speed automatic shifts rather leisurely, which is to say it takes its sweet time to change up or down, all of which results in a frustratingly jerky driving experience. The manual is the more effective complement to the 1.5-litre powerplant, but, if you really don’t want to shift gears yourself (or tend to sit in congested traffic on the daily commute), the auto will do the job. It would just be nice, however, to have the option of a more modern 5- or 6-speed automatic transmission.

New technology available

All Starlet derivatives come with an infotainment screen as standard. The Xr’s 9-inch screen is shown above.

The infotainment system in the pre-facelift Starlet (if you could call it an infotainment system) was little more than a dot-matrix radio with not much in the way of functionality (besides Bluetooth connectivity). The entry Xi and Xs variants are now equipped with a proper 7-inch (touchscreen) infotainment system that includes Apple Carplay and Android Auto compatibility as standard. The top-spec Xr gets a bigger (9-inch) system as standard.

You also get USB ports in the rear now (as well as the front) – and they’re claimed to be fast-charging ports!

Safety improvements have been made across the range as well: stability control, ABS, EBD and hill-start assist are standard. Rear parking sensors are stock equipment, while the Xr versions are further equipped with a reverse-view camera.

In terms of airbags, the Xi and Xs derivatives have 2 airbags (driver and passenger), while the Xr versions feature 4 airbags (additional side and curtain ‘bags).

Pricing and after-sales support

The entry price of the Starlet range has only increased by R1 000, which, considering the improved specification the Indian-made model offers, makes it a  better value-for-money proposition than the outgoing model.

Summary

A higher standard specification and punchier drivetrain make the Starlet a formidable contender in the segment.

A straight-up comparison with the competition will generally favour the Starlet, because the Japanese entry-level hatchback offers a better standard specification and, now, competitive performance, at an attractive price point. Then factor in that Toyota has a longstanding reputation for good after-sales backup – and the largest dealer network in the country – and, as purchasing proposition, the revised model offers MORE peace of mind too.

Оцените статью
ОРИОН-Импорт