Lexus Presents LFA Nürburgring Package

To celebrate the LFA’s hat-trick of class wins at the Nürburgring 24 Hours race, Lexus has created the Nürburgring Package, an array of aerodynamic features, suspension adjustments and revisions to the 4.8-litre V10 engine that give the supercar a more track-focused profile. Shown in public for the first time at the Geneva motor show, the performance option is available on just 50 of the 500 cars that will be built. These versions will be crafted during 2012, the second full year of LFA production.

To sharpen the car’s circuit driving performance even further by increasing downforce at high speed, the Nürburgring Package introduces modifications and additions to several key carbon fibre reinforced plastic (CFRP) components. These include a larger front spoiler, fin-type side spoilers, a canard fin and a fixed rear wing.

To ensure the LFA maintains its 3.7-second acceleration time from nought to 62mph, in spite of the increased drag, the V10 engine has been revised to increase maximum power by 10bhp to 562bhp. Shift times in the six-speed sequential transmission are just 0.15 seconds.

In terms of handling modifications, the package features suspension tuning and a 10mm reduction in the ride height. Exclusive mesh-type wheels are introduced, fitted with dedicated high-grip tyres.

Exterior colour choices are restricted to matte black, black, white or orange, with interiors finished in black and red, black and purple and all-black. Cars delivered in Europe will feature a carbon fibre centre console and door trims, with carbon fibre sports seats finished in Alcantara.

Customers who specify the package will also be offered one-to-one driving tuition from a Nürburgring chief instructor and a year’s pass to enjoy their car on the famous Nordschleife circuit.

CFRP parts manufacturing
LFA production began in December with just one hand-crafted car completed per day. A team of 175 people are involved in CFRP parts manufacturing, vehicle assembly and painting.

CFRP is exceptionally strong, rigid and lightweight, and accounts for about 65 per cent of the LFA’s body structure weight. This amounts to a saving of about 100kg, compared an equivalent all-aluminium body.

Lexus is producing and assembling the CFRP components in-house, with a view to future development of the technology. It is a time-consuming process, compared to working with steel or aluminium, but the LFA project provides a valuable test bed for new, automated processes which will be used in the manufacture of future Lexus and Toyota models.

Different manufacturing technologies are used according the shape, role and required properties of each component.

Pre-preg: this is an industry-standard composite sheet material made of carbon fibre, pre-impregnated with epoxy resin. It is used for the LFA’s main structural elements, such as the dash, side and cross-members and panels.
Resin Transfer Moulding (RTM): this is dry sheet fabrication, with epoxy resin injected into the mould. It is mainly employed in the LFA’s secondary main frames, such as the crash boxes, roof side rails and vehicle floor.
Carbon fibre – Sheet Moulding Compound (C-SMC): this is used for fabricating the upper body components and frames that have complex geometries.

Adhesive bonding
The LFA assembly line moves through five consecutive processes, each of which has been digitally validated. For the first four – sub-assembly, underbody, small aluminium parts and main body – adhesive bonding is used. Final assembly of the aluminium parts is by mechanical fastening.

This is the first time Lexus has used adhesive bonding for main body assembly, a process that has required new quality control measures to be implemented to ensure each of the five stages involved in the bonding meets the required criteria.

Эта японская модель покинула конвейер более десяти лет назад, однако все еще есть несколько экземпляров, которые сохранились в идеальном состоянии. Один из них будет продан с аукциона RM Sotheby’s в Монтерее, штат Калифорния. Пробег авто — всего 76 км, а на креслах сохранилась заводская пленка.

Лотом аукциона стал Lexus LFA. Это экземпляр под номером 188 из 500 единиц Lexus LFA, которые покинули завод в период с 2010 по 2012 год. Дебют модели состоялся в 2009-м в рамках Токийского автосалона. Нынешний владелец «Лексуса» купил автомобиль у дилера в Калифорнии. Машина 12 лет хранилась в гараже с контролируемым климатом.

LFA окрашен в классический цвет кузова Whitest White в сочетании с темными легкосплавными дисками премиум-класса и красными суппортами карбоново-керамических тормозов. Это один из примерно 27 автомобилей, не входящих в пакет Nürburgring для американского рынка, в таком внешнем исполнении.

В салоне ковшеобразные сиденья обиты белой кожей, как и руль. Верхняя часть приборной панели отделана черной кожей, а остальная часть салона оформлена с помощью красной кожи и алькантары с акцентами из углеродного волокна и анодированного титана.

Lexus оснастил LFA безнаддувным двигателем V10 объемом 4,8 литра. Силовой агрегат, вдохновленный F1, разгонялся до 9000 об/мин всего за шесть десятых секунды.

Мощность передается на заднюю ось через 6-ступенчатую автоматическую коробку передач Aisin с подрулевыми лепестками. За этот лот аукционный дом собирается выручить минимум 700 — 900 тысяч долларов.

Ранее стало известно, что марка LEXUS представила обновлённый LEXUS ES 2023 года для Европы.

Компания Subaru анонсировала более резкий и сфокусированный Subaru BRZ

Ultra-exclusive supercar announced for production

The new LFA marks an important moment in both the history of Lexus and the development of the supercar. A true “clean-sheet” design, the LFA was created by a small, passionate and dedicated team of engineers whose achievement has been to push the boundaries of technologies materials and engineering at every stage to produce a car like no other to have carried the Lexus badge.

Смотрите также:   Nissan X-Trail

In the words of Chief Engineer Haruhiko Tanahashi: “The LFA is a thoroughbred supercar, a machine engineered to achieve a single goal – to deliver a supreme driving experience. Over the past decade we have pushed every boundary in pursuit of this goal and I believe we have created the most driver-orientated car we possibly could.”

CARBON FIBRE CONSTRUCTION

Keeping the car’s weight to an absolute minimum was one of the defining elements in the development of the LFA and this led to the decision to switch from using aluminium for the car’s construction to advanced Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP) for the chassis and bodywork.

Moreover, Lexus decided the CFRP structure should be built in-house rather than by a third-party supplier. In doing so, it drew on Toyota Motor Corporation’s heritage in textile weaving technology to push the boundaries of its technical abilities, developing new carbon fibre looms and a laser system for monitoring the integrity of the material.

At four times the strength of aluminium, CFRP gives the LFA an exceptionally stiff and strong structure, and also delivers major weight advantages, saving around 100kg on an equivalent aluminium body. CFRP accounts for 65 per cent of the body-in-white, with aluminium alloy used for the remaining 35 per cent.

Unlike the few other vehicles on the market that use CFRP construction, the LFA uses the same advanced resin technology favoured by cutting-edge aerospace programmes for its unmatched weight and strength properties.

The heart of the LFA is a bespoke, naturally aspirated V10 engine that sets new standards for compact dimensions, lightweight architecture and scintillating performance. From the outset it was determined the engine should have a 4,805cc capacity, develop 552bhp and rev to a wailing 9,000rpm red line. A 72-degree angle between the cylinder heads is ideal for achieving balance in the engine for exceptionally smooth running, while providing individual, electronically controlled throttle bodies for each cylinder gives excellent throttle response.

The V10 produces 480Nm of torque at 6,800rpm, 90 per cent of which is available from 3,700rpm all the way to the 9,000rpm red line, thanks to Dual VVT-i technology, equal length exhaust manifolds and high-volume, 12-hole fuel injectors. This gives searing in-hear acceleration at all engine speeds and in any gear: nought to 62mph takes just 3.7 seconds and maximum speed is 202mph.

With a kerb weight of 1,480kg, the LFA has a power to weight ratio of 373bhp per tonne, while specific output of 115bhp per litre is among the highest of any current supercar, aided by a high, 12:1 compression ratio, low friction internals and optimised intake and exhaust flow.

In spite of its potency, the V10 is an object lesson in compact and lightweight packaging, being about the same size as a regular V8 engine and weighing about as much as conventional V6. It is also as reliable and refined as any other Lexus power plan and exceeds Euro 5 emissions standards.

The engine was developed in conjunction with Yamaha through the established collaborative partnership between Toyota Motor Corporation and the Japanese specialist engineering company.

The formidable performance of the V10 is managed through an equally advanced transmission, a purpose-designed six-speed Automated Sequential Gearbox (ASG) that drives the rear wheels via a limited slip differential. To help achieve the optimum 48:52 front-to-rear weight distribution, it is contained in a transaxle mounted over the rear axle.

The ASG is operated by paddle shifts mounted on the steering column and is engineered for exceptionally fast shifts: an upshift can be effected in just 0.2 seconds.

The system has four driving modes: Auto, Sport, Normal and Wet, activated by a selector dial on the dashboard. Each mode has a specific gearshift programme, and engine and brake control logic systems to let the driver tailor the car’s performance to suit driving conditions.

The LFA’s acoustics, induction system and exhaust notes have been specially tuned to deliver an awesome “soundtrack” that expresses the car’s extreme performance, both outside and inside the cabin. Referred to by the acoustic team as “Octave Harmony”, it is inspired by the sound of a Formula 1 engine at full revs and is unlike that of any other road car, with different harmonic qualities created as the engine moves up towards its maximum 9,000rpm.

The LFA has one of the most advanced and powerful braking systems fitted to any production car, appropriate to meet the demands of its 200mph-plus performance capabilities.

The brake discs are made of Carbon Ceramic Material (CCM), which as well as being lighter than steel, gives fade-free performance in all conditions. The front discs are 390mm in diameter and 34mm thick, gripped by six-piston aluminium callipers; the rear discs measure 360mm across, are 28mm thick and are fitted with four-pot callipers. All use high-friction micron pads, manufactured exclusively for use with CCM brakes.

SUSPENSION, WHEELS AND TYRES

The track-tuned suspension is the result of intensive development work carried out by Lexus at the Nürburgring’s Nordschleife circuit to give the best possible balance between control and comfort.

The bespoke wishbone front/multilink rear design makes extensive use of aluminium alloy for high strength and low weight, and the aluminium monotube dampers are the same as those Lexus used for its LFA race car in the Nurburgring 24-hour race.

The 20-inch forged aluminium BBS wheels are shod with asymmetric Bridgestone tyres: 265/35ZR20 at the front and 305/30ZR20 at the rear.

The LFA boasts class-leading aerodynamics to achieve drivetrain cooling and superb high-speed handling and stability. Extensive wind tunnel testing helped produce a wind-cheating profile with a drag coefficient of 0.31, a remarkable achievement given the degree of downforce the car creates at high speed.

Смотрите также:   Обновления Isuzu Ascender и Как проверить, что все в порядке с приборной панелью на Isuzu Ascender

The race-tuned steering gives outstanding response and feedback to create a perfect dynamic link between car and driver. The constant-rate rack and pinion system uses an innovative column-assist Electric Power Steering System that does not sap engine performance.

The large-diameter column shaft is mounted directly on the central chassis structure, giving the steering layout exceptional rigidity. The carbon fibre steering wheel has a flat bottom section and houses the engine starter button and instrument information selector switch. It can be adjusted for reach and rake.

Dictated by its front-mid engine layout, long wheelbase and short overhangs, sophisticated aerodynamics and low-slung cabin, the LFA’s lines flow from roof to sill in a seamless convex to concave line. As well as its low weight and high strength, carbon fibre reinforced plastic (CFRP) also gave the designers more freedom to create shapes, curves and edges that would have been impossible with metal.

The low-slung cabin is divided into three zones: the mechanical zone, which includes the skeleton of the car’s construction; the human zone, with two seats placed right at the centre of the car; and the driving zone, with high-tech instrumentation that brings driver and machine together.

An information selector switch on the left side of the steering wheel lets the driver toggle through a series of functions, including customising the data display, adjusting cabin illumination and operating a track-ready stopwatch system.

When the car is started, an instrument display sequence is triggered, creating a sense of occasion, culminating in the four digital dials showing oil and water temperatures, fuel level and oil pressure radiating out from the centre of the rev counter to take up their positions on either side of the central dial.

Passive and active safety provisions are in line with the LFA’s exceptional performance. The central carbon fibre reinforced plastic central structure is extremely strong and provides excellent impact protection. Crash boxes are fitted front and rear that are designed to deform in a controlled fashion in the event of an impact. That at the front is made of CFRP; that at the rear from extruded aluminium. Side impact protection includes strong and rigid carbon fibre side members and door structures comprising an aluminium inner panel and a Glass fibre reinforced Sheet Moulding Compound (G-SMC) outer skin.

The LFA is equipped with Lexus’s Vehicle Dynamic Integrated Management (VDIM) system, which co-ordinates the smooth operation of the ABS, vehicle stability and traction control systems as the vehicle approaches its performance limits, based on critical data on brake operation, yaw and roll rates, individual wheel speed and longitudinal, lateral and vertical acceleration

Passive safety features include two-stage adaptive front airbags and seatbelt airbags for driver and passenger and a driver’s knee airbag.

MANUFACTURING AND SALES

The LFA programme was launched in 2000 as a straightforward R&D project, but gained impetus with the appointment of Haruhiko Tanahashi to lead a dedicated team of engineers, committed to a bespoke Lexus development programme. The first LFA prototype was completed in 2003 and a design study made its public debut at the 2005 Detroit motor show. In 2008 and 2009 the LFA was entered in the Nurburgring 24-hour race, the intention being to push the car hard under testing conditions prior to its official launch as a production-ready model at the 2009 Tokyo motor show.

The LFA will be hand-assembled at the Motomachi plant in Toyota City. Only 500 examples will be built, at a maximum rate of 20 per month to ensure the finest build quality and attention to detail. Each V10 engine will be assembled by a single engineer, and will bear his signature as testament to each LFA’s bespoke status.

The UK launch price for the LFA is €368,000 (approximately £336,000). Owners can choose from an extensive range of options to personalise their car, including 30 different paint finishes. Certain items of standard equipment can also be removed, such as the audio system, to reduce the car’s weight.

В 1980-х годах Toyota решила, что они хотят повысить свою привлекательность и привлечь к своим автомобилям более состоятельных покупателей. Их способ сделать это — запустить новый люксовый бренд, аналогичный тому, что Honda сделала с Acura несколькими годами ранее. Как и в случае с Acura, основным целевым рынком Toyota для нападения их нового люксового бренда была Северная Америка. После долгих испытаний и исследований в 1990 году Toyota запустила бренд Lexus с оригинальным седаном LS. Он имел безудержный успех, и действительно соблазнил многих покупателей роскошных автомобилей пересесть с немецких брендов. В наши дни энтузиасты превращают LS в дрифт-кар.

В начале 2000-х Toyotа объявили, что они будут делать суперкар под маркой Lexus, чтобы посоперничать с итальянцами. LFA был представлен в 2010 году, он и по сей день он остается одним из величайших и самых почтенных суперкаров от японцев, которые когда-либо видел мир. Давайте наконец то посмотрим на некоторые интересные факты, которые стоит знать об автомобиле Lexus LFA.

Концепт-кар

Как упоминалось ранее, LFA сначала был показан как концепт-кар с очень похожим внешним видом на серийный автомобиль. За исключением того, что когда концепт был впервые представлен в 2005 году, Lexus не планировал запускать его в производство. Однако общественный интерес был настолько велик, что в конце концов они решили, что поступят именно так.

Самым примечательным в развитии LFA является его конструкция. Спустя почти десятилетие инженерных разработок, когда машина была готова к запуску, главный инженер все остановил, потому что машина была сделана из алюминия и показалась ему слишком тяжелой. Это означало, что нужно вернуться к проектированию и заново собрать ее, на этот раз из углеродного волокна.

Цифровая приборная панель

LFA был выпущен за год до Lamborghini Aventador и стал одним из первых суперкаров с цифровой приборной панелью. Сегодня это то, что мы считаем само собой разумеющимся, но десять лет назад это было редкостью. Однако это было сделано не только для роскоши или эстетики; есть очень веская причина, по которой датчики LFA должны быть цифровыми.

Смотрите также:   Toyota Highlander просторный кроссовер

Невероятный V10 под капотом (о котором мы поговорим через секунду) вращался так свободно, что аналоговый тахометр просто не мог за ним угнаться из-за инерции, необходимой для перемещения аналоговой стрелки. Единственное решение Lexus заключалось в установке цифрового тахометра, который не имеет инерции. Они сделали это круто: аналоговый дизайн используется в их автомобилях и по сей день, в том числе отделка тахометра, сдвигающаяся в сторону, открывая подменю.

Невероятный двигатель

Вы просто не можете говорить о LFA в каком-либо качестве, не говоря о двигателе. Двигатель был специально разработан для этого суперкара, и по сей день это единственный продукт Toyota / Lexus, который когда-либо его использовал. 4,8-литровый двигатель V10 был разработан в сотрудничестве с Yamaha, и один из их инженеров описал звук как «рев ангела».

Двигатель развивал 552 л.с., позволяя LFA разгоняться до 0-100 примерно за 3,7 секунды, а максимальная скорость составляла 325 км в час. При всей невероятной инженерной мысли он был такого же размера, как V8, и был легче, чем собственный V6 от Toyota, установленный в Camry. Красная линия была на критических 9000 об / мин, и LFA требовалось всего 0,6 секунды, чтобы добраться до нее. И это звучало просто великолепно, пока он это делал.

Неприбыльный проект

Когда LFA был запущен в 2010 году, его базовая цена составляла около 400 000 долларов. Эта цена не очень понравилась многим людям, потому что они утверждали, что за половину этих денег можно было получить Lamborghini Gallardo, который был столь же быстрым и обладал такой же мощностью, а также большей узнаваемостью. Сейчас стоимость автомобиля в хорошем состоянии доходит до 700-800 000 $.

Но Лексус ЛФА намного более особенный. На разработку этого автомобиля было вложено столько любви, инженерных и научно-исследовательских работ, и все это было так дорого, что ни один из 500 экземпляров, сошедших с конвейера, не принес Lexus вообще никаких денег. Более того, из-за сильного аргумента против покупки LFA в некоторых дилерских центрах по всему миру все еще есть несколько непроданных экземпляров.

Секвентальная коробка передач

4,8-литровый двигатель V10 в LFA передавал свою мощность на задние колеса через шестиступенчатую секвентальную электро-гидравлическую коробку передач с одним сцеплением, управляемую подрулевыми переключателями. LFA использовала коробку передач с главной передачей в сборе с коробкой передач, установленной в задней части для лучшего распределения веса. LFA на удивление хорошо справлялся с переключениями на повышенную и понижающую передачи, что примечательно, учитывая, что Lamborghini еще не совсем поняла E-Gear примерно в это время.

Самым интересным в трансмиссии были сами подрулевые лепестки. Lexus был так фанатичен вниманием к деталям в этом автомобиле, что каждое весло имеет разный вес и ощущения; правую лопасть на самом деле тянуть тяжелее, чем левую.

Позже в жизни LFA было несколько версий, сошедших с конвейера, были названы совершенно особенным пакетом Nürburgring. Созданный в честь автомобилей, на которых Lexus участвовал в гонках на выносливость на одноименной трассе, LFA Nürburgring Edition отличался множеством обновлений по сравнению со стандартным автомобилем.

Дополнительные 10 л.с. были извлечены из V10, всего стало 563. Снаружи был агрессивный передний сплиттер с парой уток по бокам, новый комплект легкосплавных дисков производства BBS и огромное крыло из углеродного волокна, которое был фиксированным, а не выдвижным. Этот LFA установил время 7: 22,85 на вышеупомянутой трассе, что сделало его 10-м самым быстрым серийным автомобилем, когда-либо проходившим трассу в то время.

Множество настроек

Никто не думал, что такой эксклюзивный и дорогой суперкар будет доступен со множеством вариантов настройки для клиента. На выбор было 28 стандартных цветов кузова, а также дополнительный матовый черный вариант и три цвета легкосплавных дисков; серебристый, серый и полированный.

Однако Lexus также предложил специальную программу заказа цветов кузова, которой действительно воспользовались некоторые покупатели. По миру бродят различные модели LFA с поистине безумными цветами кузова. Например, считается, что ярко-зеленый цвет под названием Fresh Green применяется только к одному LFA в мире.

Безумное внимание к деталям

Как вы понимаете, в LFA деталям было уделено много внимания. Даже самые мелочи, которых вы не ожидали. Например, звуковая система, представляющая собой устройство Марка Левинсона с 12 динамиками, была специально разработана для LFA, чтобы быть легче обычной.

Во внешнем стиле приоритет отдавался функциям, а не форме, и он отличался такими вещами, как зеркала аэродинамической формы, вентиляционное отверстие в капоте, которое выглядело так, будто кто-то его не закрыл должным образом, и клапан Герни на заднем крыле для лучшей прижимной силы.

Звук двигателя V10 передается по трубке внутрь, создавая ансамбль, так как был настроен в стиле гитары Ovation. Все это делает Лексус ЛФА чуть более особенным, чем большинство суперкаров того времени или даже наших дней.

Накануне дебюта на автошоу в Нью-Йорке компания Lexus рассекретила представительский седан Lexus LS в новой версии F Sport. Вопреки ожиданиям, дело не ограничилось макияжем. Хотя перепутать «эф-спортивный» и обычный Лексусы сложно: первый отличается мелкоячеистыми решеткой радиатора и воздухозаборниками в переднем бампере. Причем японцы не поленились подсчитать, что число поверхностей на решетках увеличилось с 5000 до 7100! Также появились оригинальные молдинги и, конечно же, обилие разбросанных по кузову именников.

Не даст забыть о «спортивности» и салон. Здесь особое водительское кресло с увеличенной боковой поддержкой, отделка перфорированной кожей и алюминием, а еще приборная панель в стиле суперкара Lexus LFA со скользящим ободком для отображения разных шкал.

По части силовых агрегатов изменений нет: пакет F Sport предлагается как для модификации LS 500 с битурбошестеркой 3.5 (420 л.с.) и десятиступенчатым «автоматом», так и для гибрида LS 500h с бензоэлектрической силовой установкой суммарной мощностью 359 л.с. и электромеханическим вариатором.

Однако доработанное шасси имеет увеличенные тормоза (шестипоршневые спереди и четырехпоршневые сзади), рулевое управление с переменным передаточным числом, адаптивную пневмоподвеску и подруливающие колеса задней оси. Увы, полноуправляемость порадует лишь североамериканских покупателей негибридных модификаций LS 500: эта опция доступна только для заднеприводных седанов, которые в Европе продаваться не будут.

Впрочем, речь пока идет о длиннобазном «элэсе», а на укороченную версию, которая еще не представлена, у японцев могут оказаться другие маркетинговые планы.

Оцените статью
ОРИОН-Импорт