Acura EL- это малолитражный автомобиль представительского класса, который был построен на заводе Honda в Alliston, Онтарио, а также был первым Acura, построенным в Канаде. EL — это спроектированный значком Honda Civic с более высоким уровнем характеристик. На обоих Acura EL нет отделки Type-S.
Acura EL имела успех в продажах. Представляя 51% годовых продаж новых автомобилей Acura Canada в первый полный год, EL оставался лидером продаж Acura в Канаде с 1997 по 2003 год. Acura EL была заменена в 2006 модельном году на Acura CSX который, как и EL, был доступен только в Канаде.
- Первое поколение (1997–2000)
- Конфигурации моделей
- Второе поколение (2001–2001 гг. ) 2005)
- Прекращение производства
- Etymology and logo
- Свежая внешность и живой нрав
- Модернизация имеет значение
- Выводы
- Спецификации Acura ILX
- Styles and Major Options
- Engine and Transmission
- Second generation (2001-2005)
- First Generation/Origins (1996-2000)
Первое поколение (1997–2000)
1999–2000 Acura 1.6EL
Первый поколение EL был переименованной версией японского рынка Honda Domani, несколько измененной версии 1997–2000 Honda Civic с другой передней частью, багажником, фонари и различные предметы интерьера. Honda продавала высококлассные модели Domani в японском дилерском канале Honda Clio, который продавал большие или хорошо оборудованные роскошные седаны, такие как Honda Legend и Honda Inspire, и продал более доступную Honda Civic в магазинах Honda Primo. Продается в Канаде как Acura 1.6EL. Видя, что продажи в Канаде четырехдверного Acura Integra были чрезвычайно низкими, Honda решила заменить его четырехдверным Acura. EL. Его двигатель 1,6 л VTEC развивает 127 л.с. (95 кВт) при 6600 об / мин и 107 фунт-фут (145 Н · м) при 5500 об / мин. Он имеет функции, недоступные на аналогичном Civic, такие как светодиодный дисплей с желтой подсветкой, тахометр, багажник с электроприводом (без замочной скважины на багажнике), сигнализация, 15-дюймовые (195/55/15) колеса, антенна в заднем стекле. стекло, хромированные внутренние дверные ручки, дополнительный карман под центральной консолью, окрашенные зеркала, боковые молдинги и дверные ручки, немного более жесткая подвеска, задний стабилизатор поперечной устойчивости 12 мм и передний стабилизатор поперечной устойчивости 26 мм, зеркала с подогревом и усилитель. С 1999 года все 5-ступенчатые модели имели обтянутую кожей ручку переключения передач, аналогичную той, что есть на Acura Integra GSR.
Конфигурации моделей
В дополнение к вышеуказанному:
Второе поколение (2001–2001 гг. ) 2005)
2004-05 Acura EL
EL был полностью переработан для модели 2001 года, а затем был основан на Civic седьмого поколения. В дополнение к немного более мощному и более крутящемуся VTEC -оборудованному 1,7-литровому 4-цилиндровому двигателю SOHC мощностью 127 л.с. (95 кВт), дизайн фар и задних фонарей и доступная кожаная отделка салона устанавливают его. кроме цивика. Другие отличия включают в себя 15-дюймовые легкосплавные диски с несколькими спицами, зеркала с подогревом, круиз-контроль и задние дисковые тормоза. Значок был изменен на Acura 1.7EL и полностью исключен в 2004 году.
Второе поколение было доступно в кузове универсал и премиум-уровне. Последний добавил кожаные сиденья, подогрев передних сидений и люк с электроприводом. Автоматический климат-контроль был добавлен в комплектацию премиум-класса в 2003 году, а в 2004 году — в комплектацию для туристических поездок. Все модели EL второго поколения поставлялись с антиблокировочной тормозной системой ABS, но в 2003 году была установлена система электронного распределения тормозного усилия. сделал стандарт. В 2003 и 2004 годах для обоих уровней отделки салона был доступен специальный установленный дилером «аэро-пакет», в который добавлялись уникальные передние и задние выступы, боковые выступы и задний спойлер. В 2004 году EL претерпел небольшой внешний вид: были обновлены фары, передний бампер и решетка радиатора, задние фонари, крышка багажника и задний бампер. В новом дизайне были стандартные противотуманные фары, рестайлинговое рулевое колесо, новые рисунки отделки под дерево и два дополнительных твитера с двумя усилителями для завершения аудиосистемы с 6 динамиками.
Прекращение производства
Несмотря на то, что Honda является самым продаваемым автомобилем Acura в Канаде, она объявила о прекращении производства EL. В 2006 году было подтверждено, что CSX заменит EL. Как и EL, CSX продавался только в Канаде. Производство CSX было прекращено в 2011 году.
Модель CSX была подтверждена после того, как автомобиль был снят с производства и до 2011 года продавался только в Канаде.
In the late 1980s, the success of the company’s first flagship vehicle, the Legend, inspired fellow Japanese automakers Toyota and Nissan to launch their own luxury brands, Lexus and Infiniti, respectively. The 1990 launch of the NSX, a mid-engine exotic sports car, offered a reliable and practical alternative to exotic European sports cars, and introduced Honda’s VTEC variable valve timing system to the North American market. The 1993 Legend coupé featured Acura’s first use of a six-speed manual transmission mated to a Type II engine. In the late 1990s, Acura produced a Type R version of its compact Integra, which featured a reduced curb weight, a stiffer and lower suspension, and a high-output VTEC engine.
In the early 2000s, Acura introduced new models, including the company’s first all-original SUV, the MDX, and two models which replaced the Integra coupé and sedan, the RSX and TSX, respectively. Type-S versions of the RSX, CL, and TL were added to the brand’s lineup during that decade. Acura’s 2005 RL flagship introduced SH-AWD, a torque-vectoring all-wheel drive system. The 2007 RDX, a crossover SUV, featured the first North American use of a turbocharged Honda engine. A second generation NSX was launched in 2016 and features a twin-turbocharged mid-engine, a nine-speed dual-clutch transmission, and Sport Hybrid SH-AWD.
Etymology and logo
The brand was created around the same time as Japanese rivals Nissan and Toyota developed their respective Infiniti and Lexus premium brands. The Japanese government imposed voluntary export restraints for the U.S. market, so it was more profitable for Japanese automakers to export more expensive cars to the U.S.
First generation Acura Legend coupe
The success of these models, particularly the Legend, led to competing Japanese luxury brand ventures (Toyota’s Lexus that began development in 1983 as the F1 project, and Nissan’s Infiniti who began development in 1985 by revising their Japan-only flagship Nissan President; in the late 1990s Mazda planned but never launched its own Amati luxury division). The goal of the Legend was to compete with rivals Toyota Crown and the Nissan Cedric and Gloria, but due to its 1986 introduction worldwide, Toyota, Nissan and other companies like Lincoln took notice of the markets reaction to the Legend and later the Vigor and offered vehicles that addressed the executive size car. Toyota introduced the Lexus ES, Nissan introduced the Infiniti J30 and Ford utilized the Taurus platform and named their new sedan the Lincoln Continental.
First generation Acura Integra
The NSX was sold under the Acura brand in certain regions
The parent company, Honda, was also feeling the results of the decline of the Japanese economy, due to the Japanese asset price bubble that took place during the 1990s and into the 2000s. This period is known in Japan as The Lost Decade.
Acura Integra Type R
During this time, the NSX also lost sales as Acura made few changes from its original 1990 trim. A year later, the Integra sedan was withdrawn from the Canadian market, replaced by the market-exclusive Acura 1.6 EL, a rebadged Honda Civic/Domani. The Integra sedan continued to be sold in the United States until 2001 (in name only, the model it was replaced with, the RSX, was simply a rebadged left-hand-drive version of the JDM DC5 Honda Integra).
The second generation Acura TL
First generation Acura MDX
In 2001, a new coupe, badged as the RSX was introduced to the Acura line up. It was a replacement for the outgoing Integra. The RSX is a rebadged Honda Integra (DC5) from the Japanese market. As a result, the RSX is technically a new generation of the outgoing Integra. Much like the Integra, the RSX was a hit in the tuner market. However, at the end of 2006, the RSX was taken out of the Acura line up, subsequently in the Japanese market as well. It is not known why the RSX did not continue to be sold as the Integra in Japan, however, the reason that Acura gave for the cancellation of the RSX is that Acura wishes to move up in the luxury brand, thus cannot sell a car that is mostly driven by teenagers.
Also around the same time the Acura TSX was introduced. It was essentially a re-badged European and Japanese market Honda Accord loaded with features. This model became the only 4-cylinder sedan in Acura’s line-up (with the exception of the Canadian market Acura CSX, which replaced the EL in 2006).
2004-2006 Acura TL
2005 Acura RL
2006 Acura CSX
2007 Acura RDX
Acura’s new models—particularly the TL and TSX—were well received by the motoring press and became Acura’s top selling vehicles by then. The TSX was on Car and Driver’s Ten Best list from 2004 to 2006.
First generation Acura TSX
Acura re-introduced the TL Type-S for the 2007 model year. 2009 marked the all new TL and TSX models as well as a mid-year model update for the RL; all three made their debuts in the 2008 calendar year. Acura planned on redesigning the RL by 2011 as well as announced the creation of a brand new luxury crossover vehicle called the ZDX, previewed by the concept of the same name.
The ZDX was the first Acura designed in Acura’s design studio located at Torrance in Southern California. The ZDX was designed by Michelle Christensen and based on the Acura MDX using that vehicles 3.7 litre V6 engine (300 bhp) and SH-AWD system. It is also the first Acura to be completely built in North America. The production model of the ZDX made its debut in the Orange County Auto Show in Southern California on 15 October 2009. The concept behind the ZDX is that it is a «four door coupe,» and the design emphasis of the body of the car is like a «pulled back slingshot.» Another prominent design aspect of the ZDX is the wide rear shoulders above the rear wheels. The ZDX went on sale in December 2009.
2012 Acura TL
Acura announced new TSX wagon in the 2010 New York Auto Show and went on sale in Fall of 2010. The wagon version of the TSX is based on the wagon version of the Euro-spec Honda Accord which has been in the European market for some time. However, Acura did not announce any plans for the third-generation RL.
Third generation Acura MDX
2016 Acura NSX
Also in 2012, Acura «reinvented» another model, The RDX concept. For the new model, Acura dropped the 4 cylinder turbo for a 3.5L V6. When the official 2013 Acura RDX was released, it was relatively similar to the concept but had changes in wheels, taillights, and some other cosmetics. A lot of this Acura looks like its brother the ILX. The 2013 RDX doesn’t have the SH-AWD system instead it has «AWD with intelligent control», similar to the CR-V’s AWD system.
In 2013, Acura showed a 2014 Concept of the MDX. Shortly after, it was released to the public. The MDX competes with the Lexus RX, Audi Q7, and many others.
2019 Acura TLX PMC Edition
In December 2013, at the Los Angeles Auto Show, Acura unveiled a Sport Hybrid SH-AWD version of the flagship RLX sedan. It has a 310-horsepower 3.5L V6 engine and a pair of electric motors (one for each axle) that generate a combined 377 horsepower through a new 7-speed dual clutch transmission. Acura technology firsts on the 2014 RLX Sport Hybrid SH-AWD also include an electronic gear selector that replaces the conventional, center console-mounted shift lever with an efficiently packaged push-button array allowing the driver to easily select the desired mode—Park, Drive and Reverse, as well as Sport and Normal driving modes. The new RLX Sport Hybrid will go on sale in mid-2014.
In January 2014, at the Detroit Auto Show, Acura unveiled the all-new 2015 TLX sports sedan. This new vehicle replaced the soon to be discontinued TSX and TL sedans. The TLX in the 2.4-liter comes with Acura’s all new eight-speed dual clutch DCT transmission. Meanwhile, the high-end 3.5-liter V6 model came with the new nine-speed transmission and Super-Handling All Wheel Drive (SH-AWD). The TLX went on sale in the Summer of 2014.
In 2015, Acura redesigned the ILX for the 2016 model year. Now solely available with a 2.4L K24V7 engine and 8-speed dual clutch transmission (DCT) instead of the 2.0L R20A1 & 5-speed automatic transmission, 2.4L K24Z7 6 speed manual transmission and hybrid electric options. Added is the signature Acura Jewel Eye LED headlights, LED taillights, updated wheels, suspension modifications, bumper redesign, and new packages such as AcuraWatch Package (includes adaptive cruise control, collision mitigation, lane keeping assist system, road departure mitigation, and forward collision warning) and A-Spec (sportier appearance).
Also redesigned is the 2016 RDX. Featured with the same 3.5L 6-speed automatic with some slight adjustments for efficiency and hp/torque boosts. The RDX gets the Acura Jewel Eye LED treatment as well. A new Advance Package is being offered with the inclusion of, parking sensors (front and rear), rain-sensing windshield wipers, auto-dimming side mirrors, remote start, ventilated seats, and foglights.
Almost since its inception, Acura has been involved in American motorsports, specifically in Sports Car Club of America (SCCA) and IMSA GT Championship series. Starting in 1991, Acura reached an agreement with Comptech Racing to use the V6 motor of the Acura NSX in Comptech’s Camel Lights Spice prototype. Acura would go on to take the Lights championship in its initial year, including a class win at the 24 Hours of Daytona. Acura and Comptech would take the Lights championships again in 1992 and 1993, as well as another Daytona class win in 1992 and a class win at the 12 Hours of Sebring for 1993.
Comptech’s 1992 Spice-Acura IMSA GT Championship competitor.
However a change in the IMSA rules would lead to the demise of the Camel Lights, and so Acura moved to touring car racing, joining Realtime Racing in the SCCA World Challenge with the NSX in 1996, winning the final two races of the season. In 1997, Acura added Acura Integras to the lower classes, and were successful in taking the championship in both of these classes. Realtime took the touring championship with the Integra again in 1998, and came within a few points of winning it again in 1999 only to lose it in the final race, then coming back to retake the title in 2000.
Although Realtime had abandoned the NSX program in 1998, the NSXs returned to the top class in 2001. Although the NSX squad suffered mechanical woes and were unable to take the title, the Integras of the touring class once again took the teams championship. By 2002, Acura replaced the aged Integra with the new Acura RSX in the final races of the season, scoring good finishes in their debut. At the same time, Acura finally retired the NSXs from the top GT class. The RSXs would later be joined by new Acura TSXs in 2004. Realtime continues to campaign the RSX and TSX in the SCCA Speed World Challenge. Acura also currently races RSXs and TSXs in the Grand American Road Racing Association’s KONI Challenge Series for touring cars.
Highcroft Racing’s ARX-01a.
At the Detroit Auto Show in 2006, Acura announced their plans to enter the American Le Mans Series with multiple teams of Le Mans prototypes in the LMP2 class starting in 2007 season. The cars would be purchased chassis from existing manufacturers, but use American-built Acura V8s (a first for Acura and Honda). Acura also announced their initiative to take the cars to the 24 Hours of Le Mans in 2008 and eventually move to the superior LMP1 class with cars built by Acura themselves in 2009. Later in 2006, Acura announced that the three factory teams would be Andretti Green Racing, Fernández Racing, and Highcroft Racing, and that the chassis would be built by Lola Cars of the UK and Courage Compétition of France.
The three Acura-powered prototypes debuted at the 2007 12 Hours of Sebring, which was the opening round of the ALMS season, and were successful in their debut. Andretti Green’s Acura took second place overall and first in the LMP2 class, while Fernández Racing took third overall, and Highcroft sixth, beating a series of established Porsche teams in their class. At the same time, Acura began development of their own chassis by heavily modifying their purchased Courage chassis. The cars now have been so radically changed from their original orientation that they are now named Acura ARX-01a. Acura will introduce evolved B-spec cars in the 2008 season, with Gil de Ferran launching a fourth Acura team in the ALMS.
In 2009, Acura produced its very first LMP1 car, the Acura ARX-02a.
In 2010, Honda rebadged all Acura prototypes as Honda Performance Development (HPD) cars, and announced that all future prototypes (such as the HPD ARX-03) would be constructed under the HPD name.
Acura did not participate in motorsports again until 2013, where two Acura ILXs were unofficially entered in the 25 Hours of Thunderhill by Honda R&D Americas designers and engineers (Team Honda Research West). The car would retire from the race due to engine problems.
Acura logo seen at a dealership in Canada
From 1995 to 2007, Acura sponsored two WTA Tour tennis tournaments, both named the Acura Classic.
Wikimedia Commons has media related to .
Производители люксовых автомобилей любят молодых покупателей. Конечно, такие дорогостоящие флагманы, как модели S-Class от Mercedes-Benz, 7-Series от BMW и LS от Lexus, чаще находят своих владельцев среди более зрелой публики, крепко стоящей на ногах. Но, как говорила ныне покойная мисс Хьюстон (известный психолог), дети — это наше будущее, в особенности те из них, что выбирают премиум-класс начального уровня, такой как Audi A3 и Mercedes-Benz CLA.
Ввиду устойчивой привязанности родителей к своим детям и в связи с сопутствующими этой привязанности постоянными расходами, в Acura решили вложить некоторые средства в модель ILX, чтобы поднять ее на более высокий уровень рынка. «Изначально модель ILX разрабатывалась в период рецессии», — признался один из руководителей Acura в ходе запуска обновленной версии 2016 года, тем самым объясняя приоритеты оригинальной концепции этого компактного седана. На первом месте в тот момент стояла невысокая стоимость производства.
Поскольку изначально в Acura не учитывали появление конкурентов от Audi и Mercedes в ценовой категории около 30 000 долларов, то отнеслись достаточно небрежно к экипировке оригинального ILX. Разработчики оставили ему скучную внешность и скромный 150-сильный мотор, что ставило его скорее в один ряд с Honda Civic, нежели давало возможность конкурировать с именитыми европейцами.
Что должен предпринять амбициозный японский автопроизводитель в 2015 году, в эпоху доступной роскоши? Если это Acura, то нужно поднапрячься и сделать апгрейд модели ILX, повысив ее статус.
Свежая внешность и живой нрав
Дорестайлинговый ILX с его невзрачным дизайном был попросту не в состоянии соперничать с яркими конкурентами из Европы. Модель 2016 года меняет ситуацию: ей сделали «макияж», добавив фирменные «драгоценные глазки» Acura (линию из светодиодов в передние фары), а также обновленные передние панели и решетку радиатора, что придает автомобилю более агрессивный вид. Модернизация задней части включает внедрение светодиодных фонарей, отлично сочетающихся с более низкой посадкой автомобиля. Новинка смотрится сексуально, особенно благодаря сверкающим фарам, хотя скучная линия через весь кузов, напоминающая Buick, и задние «ляжки» никуда не делись.
Салон тоже был модернизирован, здесь появилась новая информационно-развлекательная система и система навигации, отображающие информацию на верхнем восьмидюймовом дисплее или нижнем семидюймовом сенсорном экране. Это касается комплектаций Premium и Tech Plus. Камера заднего вида устанавливается на все комплектации ILX, Premium же оснащается аудиосистемой с семью динамиками, а Tech Plus — премиальной системой ELS с десятью колонками. Новая система Acura Navi Link синхронизируется с iPhone и позволяет выводить карту навигации на монитор автомобиля при помощи кабеля за $99 и приложения стоимостью $60, так что всегда можно сориентироваться на местности. Тестируемый автомобиль оказался без описанной опции.
Место скромного 150-сильного двухлитрового двигателя в новой модели занял 2,4-литровый агрегат, выдающий 201 л.с. мощности и 244 Нм крутящего момента. Новый двигатель на треть мощнее прежнего за счет большего рабочего объема, снижения трения и массы и повышения компрессии, а также ряда доработок и улучшений. Работает этот двигатель в тандеме с восьмиступенчатой коробкой передач с двумя сцеплениями, пришедшей на смену устаревшему пятискоростному агрегату. В итоге время разгона с нуля до 96 км/час улучшилось на весомые 2,5 секунды — с 9,6 до 7,1 секунды соответственно. Значительно сократился и расход топлива, несмотря на увеличившийся объем и возросшую мощность: теперь ILX тратит 9,4 литра на 100 км пробега по городу, 6,5 литра по трассе, 8,1 литра в смешанном режиме.
Помимо улучшенного двигателя и обновленной трансмиссии модель 2016 года получила доработки по кузову: он стал на 12% жестче на скручивание, теперь здесь имеется усиленный подрамник, обеспечивающий более отзывчивое рулевое управление, доработанные сайлентблоки и стабилизаторы, а также перенастроенный блок рулевого управления. Салон стал тише благодаря установке более толстых стекол в передних дверях, вибрацию на средних оборотах удалось погасить за счет установки рулевого резонатора и новых подушек двигателя. В довершение мер, предпринятых для улучшения звукоизоляции салона, Acura внедрила свою технологию активного гашения шума, которая при помощи динамиков нейтрализует проникающий в салон дорожный шум вне зависимости от того, включена стереосистема или нет.
Стоимость базового ILX начинается от $27 900. За эту сумму вы получаете люк, электрорегулировку водительского кресла по восьми направлениям и Bluetooth; комплектация Premium стоит $29 900 и добавляет к этому списку кожаную отделку сидений, систему оповещения о наличии препятствий в слепой зоне, электропривод пассажирского сиденья. Комплектация Tech Plus за $32 900 подразумевает систему навигации, аудиосистему ELS с десятью динамиками и пакет AcuraWatch Plus (адаптивный круиз-контроль, система оповещения о выходе из занимаемой полосы, система оповещения о возможном столкновении и прочие системы активной безопасности).
Модернизация имеет значение
Садитесь в Acura ILX 2016 — особенно в машину Premium A-Spec с великолепными кожаными сиденьями — и вы оказываетесь в приятном и доброжелательном пространстве, не без недостатков, к коим можно отнести очевидно пластиковые вставки, имитирующие металл на центральной панели. Помимо этого я обнаружил устаревшую графику в синей цветовой гамме на обоих мониторах, вкупе с корявым интерфейсом мультимедийной системы. В целом же ILX вполне готов составить убедительную конкуренцию своим европейским одноклассникам.
https://youtube.com/watch?v=s7Bdixd5G_I
Трогаетесь с места и картина проясняется. Чувствуется тонкий намек на силовое подруливание при резком старте, но он настолько незначительный, что не отвлекает от основной задачи. Восьмискоростная трансмиссия оснащена преобразователем крутящего момента, что помогает быстрее набрать скорость со старта. В режиме Drive скорости переключаются вполне обычно, а вот режим Sport значительно оживляет этот процесс; самостоятельная смена скоростей при помощи расположенных на рулевой колонке переключателей раскрывает живой нрав этого агрегата, простого и легкого в обращении. Правда, она стремится вернуться в автоматический режим, если не перевести селектор в режим ручного переключения скоростей.
Рулевое управление также стало заметно лучше, с интуитивно понятным балансом и внятным сцеплением колес с дорогой. Несмотря на агрессивную езду по неровным калифорнийским дорогам, покрышки ILX не визжали и не позволяли себе странных вещей, машина вела себя понятно и предсказуемо. Система, помогающая автомобилю оставаться в своей полосе, работала как положено, не пугая водителя резкими сигналами в плавных поворотах, чего нельзя сказать о некоторых конкурентах. В одном из особенно крутых поворотов машина скомандовала притормозить; видимо, систему предупреждения о возможном столкновении необходимо подрегулировать. Несмотря на то что топовая аудиосистема ELS не звучит так качественно, как предполагает ее уровень, при передаче аудиосигнала с телефона через Bluetooth, в целом салон ILX — тихий и приятный, здесь можно спокойно провести полдня, даже несмотря на устаревший интерфейс информационно-развлекательной системы (если сравнивать его с прямыми конкурентами Acura).
Выводы
Усовершенствованная управляемость Acura ILX и более богатое техническое оснащение обеспечивают автомобилю возможность подняться на иной уровень и покинуть стан второсортных седанов. Теперь он может составить конкуренцию таким лидерам сегмента, как Audi A3 и Mercedes-Benz CLA.
В сравнении с посредственной моделью ILX 2015 модельного года, ее слабым двигателем и валкой подвеской, представленный апгрейд делает новую версию более качественной и интересной, она направленно движется в сторону более дорогих спортивных седанов, оставаясь при этом в доступной ценовой категории, что является неоспоримым преимуществом. В Acura утверждают, что уже сейчас лидируют в продажах в возрастной категории от 16 до 35 лет, и если улучшенная модель сделает свое дело, то этому японскому бренду стоит ожидать скорого прироста почитателей.
Спецификации Acura ILX
In 1996, the Acura EL was born as a compact entry-level luxury car developed by Honda as an entry-level vehicle (the EL in the car name) for its upscale Acura division, and sold only in Canada. It replaced the Integra sedan in the lineup, while the Integra sedan continued to be sold in the United States until 2001. The car had two different generations, and was sold from 1997 to 2005. The first generation was a subcompact car, while the second generation became a compact car. The Acura EL was the first B-segment luxury car in North America. All ELs were built at Honda’s Alliston, Ontario, Canada plant (home of the Civic), and also the first Acura built in Canada. Representing 51% of Acura Canada’s annual new-vehicle sales in its first full year, the EL remained Acura’s top seller in Canada from 1997 to 2003. The Acura EL was replaced for the 2006 model year by the Acura CSX. Like the EL, the CSX is available only in Canada.
See Wikicars’ comprehensive Acura EL Review.
Mention any minor facelifts or major changes made to the here.
Styles and Major Options
Certain come in different trim levels or body styles. Features and major options should be mentioned here.
Add more fields as necessary.
Engine and Transmission
Specifications, details, graphs, pictures and other information regarding the powertrain is placed in this section.
Please make sure to write information of the vehicle’s performance in a third-person point of view. This section should include information about the car’s acceleration figures, handling, braking, etc.
If using information gathered from Road Test articles from a reputable automotive source, then please make sure to cite the quote.
Warranty options and scheduled maintainence information should be mentioned here.
This section should reference points on safety ratings and features of the vehicle.
Add Photos of the here.
If there are versions of this vehicle manufactured, then please elaborate a little bit on it here.
If there are any features of this that sets it apart from other in its class, then mention those unique attributes here.
This section should include information on the interior’s design, build quality, ergonomics, space (head and legroom, front and rear), features, stowage compartments and overall comfortability and livability. Add pictures wherever applicable and keep information in a third-person point of view.
Please make sure to keep critiques in a third-person point of view. If using criticisms from a reputable automotive source, then please make sure to cite the quote.
Fill in as many as appropriate. Add more if necessary and pictures wherever applicable.
Second generation (2001-2005)
The EL was completely redesigned for the 2001 model year and was then based on the seventh generation Civic. In addition to the slightly more powerful and torquier VTEC-equipped 1.7 L 4-cylinder SOHC engine with 127 hp (95 kW), distinctive headlight and taillight designs and available leather interior trimmings noticeably set it apart from the Civic. Other differences include 15” multi-spoke alloys, heated power mirrors, cruise control, and rear disc brakes. The badging was changed to Acura 1.7EL and was dropped altogether for 2004.
The second generation EL was available in two trims levels — touring and premium. The latter added leather seats, heated front seats and a power sunroof. Automatic climate control was added for the premium trim in 2003, and for the touring trim as well in 2004. All second generation EL models came with ABS anti-lock braking, but in 2003 an electronic brakeforce distribution system was made standard. For 2003 and 2004 a special dealer-installed ‘aero package’ was made available for both trims levels which added unique front and rear lips, side stills and a rear spoiler. In 2004, the EL underwent a slight exterior makeover with restyled headlamps, front bumper and grille, taillights, trunklid, and rear bumper. The new sportier look came with standard fog lights, a restyled steering wheel, new woodgrain trim patterns, and two additional tweeters to complete the 6-speaker audio system.
First Generation/Origins (1996-2000)
The first generation of the EL was a rebadged version of the Japanese market Honda Domani, which was essentially a 1996-2000 Honda Civic, with altered front end, trunk, lights and various interior pieces. Sold in Canada as the Acura 1.6EL, it was introduced in 1996 as a 1997 model. Seeing as sales within Canada for the 4 door Acura Integra were extremely low, Honda decided to discontinue sales of the 4 door Integra and introduce the Acura EL which only came as a four door. The name was chosen due to its 1.6 L Engine I4 engine (D16Y8), with power reaching 127 hp (95 kW) at 6600 rpm 107 ft·lbf (145 N·m) at 5500 rpm, thanks to the use of Honda’s VTEC valve timing control. Only available as a four-door sedan, it featured luxury trimmings not available on the similar Honda Civic.
Each Acura EL included things Honda Civics never received such as: Amber lit LED interior dash display, Tachometer was standard, All levels of trim received 15″ wheels standard (195/55/15), Power trunk and alarm (Cars never had a keyhole on the trunk), Antenna built into the rear window glass, Chrome door handles on the interior, Extra pocket underneath centre console, Paint-matched mirrors, side moldings, and door handles, slightly stiffer suspension, 12mm rear sway bar and 26mm front sway bar, heated mirrors, and an amplifier.
1997-1998 Years All models on the Acura 1.6 EL had the above listed options, however base models between 97-98 did not include Air conditioning, CD players or Air Conditioning. They however come with standard 5-spoke 15″ alloy wheels.
Sport Models All Sport Models came standard with Air Conditioning and CD changer.
Premium Models Between the years of 1997 and 1998, Premium models featured a Sunroof, Leather Seats, spoiler, as well as the alloy wheels. The Stereo also had a noise cancellation system (Acoustic feedback system) in the stereo: a microphone in the rear speakers detected any sunroof or road noises and would increase or decrease the stereo’s volume.
1999-2000 Years Base and Sport Models The base model in these years featured all the standard EL features, however now all EL’s had Air Conditioning and CD changers. The only variance between the Sport and Base model was that the Base model received a set of unique 15″ hubcaps with 15″ steelies, where as the Sport model came standard with 15″ 5-spoke «turtle» wheels. All 1999-2000 models had folding heated mirrors now, and an upgraded grille on the front end. 5 Speed models also received a leather wrapped shift knob on all models, similar to the one found in the Acura Integra GSR.
Premium Models Just like in previous years, Premium Models featured Leather seats, however now the seats had heaters built into them. The acoustic feedback system was also in these models, and the premiums of these years received an extremely stylish polished 15″ alloy wheel.
Refer to any pop-culture tidbits about the in this section.
List out notable awards that the model has recieved while in production. Boldface the company or organization that gives out the award, and Italicize the name of the award.
Please include any external sites that were used in collaborating this data, including manufacturer sites, in this section.
News and References
Enthusiast Sites and Discussion Forums